Historia jest wieczna czy historia lubi
się powtarzać? Czy zdajemy sobie sprawę, w jakim momencie historii żyjemy? Czy
jesteśmy w stanie wyciągnąć wnioski i domyślić się, w jakim kierunku zmierzamy
lub w jakim kierunku próbują nas zepchnąć głównodowodzący? Młodym ludziom,
którzy nie poznali nigdy nawet chwili grozy wojny, bardzo trudno jest pojąć, co
oznaczają okrzyki, które tak chętnie skandują na wiecach, marszach. Z kolei tym
bezczynnym trudno jest sobie wyobrazić, że brak reakcji i zapobiegania jest współudziałem
w zbliżaniu się do przepaści. Czy można jakoś odwrócić trend radykalizacji i
dążenia do niszczenia siebie nawzajem? Jak napisał Timothy Snyder: „Wyrzuć więc
z pokoju ekrany i otocz się książkami” – jeżeli to się zrobi, to może uda się
społeczeństwo nauczyć samoświadomości i odpowiedzialności za swoje słowa i
czyny.
Pozycja, z której pochodzi powyższy
cytat to „O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego
wieku” Timothy’ego Snydera. Jest to mała i poręczna książka, którą można kupić
w kiosku na dworcu i przeczytać w pociągu na trasie Koluszki – Żyrardów. Jednak
rozważania nad sensem poszczególnych rozdziałów powinny być dłuższe, a
wdrażanie „lekcji” do swojego życia powinno być systematyczne.
Na książkę składa się dwadzieścia
rozdziałów. Każdy z nich ma tytuł będący radą, która została sformułowana na
podstawie wiedzy o tym, co działo się w latach 30. i 40. XX wieku i do czego to
doprowadziło.
Wszystko sprowadza się do tego, żeby
wiedzieć, jako zwykły, żeby nie powiedzieć szary, obywatel, co można zrobić we
własnym zakresie aby zapobiec rozwijaniu się tyranii, systemu autorytarnego,
totalitarnego czy wszelkiej innej formy dyktatury. Pozwolę sobie przytoczyć
tytuły – rady, bo warto je mieć w
pamięci, powtarzać i przypominać. Są one następujące:
1. Nie bądź z góry posłuszny.
2. Broń instytucji.
3. Strzeż się państwa jednopartyjnego.
4. Weź odpowiedzialność za oblicze świata.
5. Pamiętaj o etyce zawodowej.
6. Miej się na baczności przed organizacjami paramilitarnymi.
7. Jeżeli musisz nosić broń, bądź rozważny.
8. Wyróżniaj się.
9. Dbaj o język.
10. Wierz w prawdę.
11. Bądź dociekliwy.
12. Nawiązuj kontakt wzrokowy i prowadź niezobowiązujące konwersacje.
13. Uprawiaj politykę w sensie fizycznym.
14. Chroń swoje życie prywatne.
15. Wspieraj słuszne sprawy.
16. Ucz się od ludzi z innych krajów.
17. Nasłuchuj niebezpiecznych słów.
18. Gdy nadejdzie niewyobrażalne, zachowaj spokój.
19. Bądź patriotą.
20. Bądź tak odważny, jak potrafisz.
2. Broń instytucji.
3. Strzeż się państwa jednopartyjnego.
4. Weź odpowiedzialność za oblicze świata.
5. Pamiętaj o etyce zawodowej.
6. Miej się na baczności przed organizacjami paramilitarnymi.
7. Jeżeli musisz nosić broń, bądź rozważny.
8. Wyróżniaj się.
9. Dbaj o język.
10. Wierz w prawdę.
11. Bądź dociekliwy.
12. Nawiązuj kontakt wzrokowy i prowadź niezobowiązujące konwersacje.
13. Uprawiaj politykę w sensie fizycznym.
14. Chroń swoje życie prywatne.
15. Wspieraj słuszne sprawy.
16. Ucz się od ludzi z innych krajów.
17. Nasłuchuj niebezpiecznych słów.
18. Gdy nadejdzie niewyobrażalne, zachowaj spokój.
19. Bądź patriotą.
20. Bądź tak odważny, jak potrafisz.
Snyder
argumentując poszczególne lekcje, które nasuwają się po doświadczeniach
światowych i europejskich XX wieku, korzysta z dawno znanych i na wskroś
omówionych wydarzeń historycznych i postaw poszczególnych społeczeństw wobec
ówczesnych rządów totalitarnych i autorytarnych. Nie jest to jednak wadą. Skupienie
tych prostych argumentacji w tej małej książeczce pozwoli trafić do większego
grona odbiorców (możliwe, a nawet pewne, że w tym momencie to idealizm
przemawia przez piszącą te słowa). Takie odwołanie się do wydarzeń znanych
prawie każdemu ze szkoły, pozwoli również szybciej przyswoić sobie tekst i jego
meritum. Nie trzeba zastanawiać się, czy przytoczone sytuacje miały miejsce czy
nie, bo zostało to już dawno wyjaśnione i potwierdzone. Często, znając przebieg
wydarzeń historycznych, czytelnik może szybciej poszukać związku między
argumentacją a lekcją, której chce nam udzielić autor.
Co
bardziej dociekliwy, a może nawet niekończenie aż tak bardzo, czytelnik
dostrzeże pewną pułapkę w tytułach poszczególnych rozdziałów. Są one bardzo
ogólnikowe i prawdą jest, że każdy może je interpretować według swoich potrzeb
i swojego światopoglądu. Bez przytoczenia argumentów Snydera i bez
jednoznacznej konkluzji, którą w książce się znajdzie, można wyciągnąć z owych
lekcji błędne wnioski.
Jak zrozumie stwierdzenie „Nie bądź z góry posłuszny” lewicowiec a jak prawicowiec? „Wspieraj
słuszne sprawy” – dla każdego definicja słusznej sprawy jest zgoła inna. I
wreszcie kluczowe „Bądź patriotą”, która to definicja w zależności od
środowiska politycznego, religijnego i kulturalnego rozjeżdża się totalnie w
inne strony. Dlatego właśnie trzeba uważać powołując się na tę książkę bez przytoczenia
argumentów, które stoją za radami Timothy’ego Snydera, bo można nimi narobić
więcej krzywdy niż pożytku. Gdybym wierzyła w to, że społeczeństwo podchodzi za
każdym razem krytycznie do tego, co serwuje mu otaczający świat mediów, to
śmiało powiedziałbym, że rzucenie samego hasła, niepopartego wywodem, dałoby asumpt
do dyskusji na temat definicji i odbioru pewnych pojęć czy zachowań
społecznych, politycznych czy kulturowych. Nie wierzę w to jednak, dlatego
ostrzegam – lekcja plus argumenty, tak dyskutujmy o tym eseju o tyranii.
Do jak dużej części społeczeństwa dotrze owa
lista dwudziestu lekcji? Nie mam pojęcia. Przypominam sobie, że jeszcze zanim
dorwałam się do książki fizycznie, skrócona wersja listy rad była viralem na
Facebooku. Na pewno w takiej formie dotarła do liczniejszego grona odbiorców.
Tylko, czy ktokolwiek z czytających je fejsbukowiczów, po tych kilku miesiącach o nich pamięta?
Bibliografia:
[K1] Snyder, T.: O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Znak, Kraków, 2017.
[W] Opracowanie własne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz