Książką,
o której dzisiaj pokrótce opowiem jest „Wyspiański artysta książki” Elżbiety
Skierkowskiej. To pierwsza pozycja z serii Ossolineum „Książki o książce”.
Wydana została w roku 1960 w pierwszej, jak ja to nazywam, szacie graficznej
tej serii. Liczy 208 stron.
Książka podzielona jest na sześć rozdziałów.
Pierwsze dwa dają ogólny zarys tematyki zdobnictwa książki na przestrzeni
wieków. Od średniowiecznych rękopisów, przez pierwsze druki – inkunabuły, po
książkową sztukę zdobniczą z przełomu XIX i XX wieku. W tych dwóch rozdziałach
czytelnik może zapoznać się z podstawową nomenklaturą dotyczącą typografii
książki, np. bordiurą, winietą, frontyspisem itd. oraz postaciami, które miały
znaczny wpływ na rozwój zdobnictwa książki na przestrzeni kilku-kilkunastu
stuleci.
Jedną z informacji, na którą warto zwrócić uwagę, to
ta podana na stronie 34: „Drukarze okresu
Odrodzenia, tej miary co Aldus Manutius w Wenecji lub rodzina Estienne’ów we
Francji, uważali się do pewnego stopnia za współtwórców każdej książki
drukowanej i wydawanej przez ich oficyny. Na ogół nie przystępowali oni do prac
drukarskich, zanim nie zbadali dokładnie treści dzieła, które zamierzali wydać,
usiłowali bowiem nadać książce szatę typograficzną odpowiadającą jej treści”.
Myślę, że wielu współczesnych wydawców mogłoby chociaż w połowie tak poświęcić
się zgłębieniu w treści wypuszczanych przez siebie książek.
Jedynym
minusem tych dwóch rozdziałów jest przeskok z opowieści o drukach w XV/XVI w.
do tych z XIX w. Brakuje szerszej informacji, o tym co działo się pomiędzy
przez ponad dwa stulecia.
Kolejne cztery rozdziały są już ściśle związane z opisem
twórczości Stanisława Wyspiańskiego w zakresie typografii i zdobnictwa książek
oraz czasopism na przełomie XIX i XX wieku. Artysta jest przedstawiony jako
wielbiciel gotyku oraz działań prerafaelitów. Pierwszy wspomniany obszar jego
zainteresowań charakteryzuje Stanisław Przybyszewski, który został przytoczony
w omawianej książce. Napisał on mianowicie, że Wyspiański „namiętnie kochał architekturę, i to wyłącznie tylko gotyk.
Przestudiował olbrzymią sześciotomową encyklopedię budownictwa gotyckiego
Viollet-Le-Duca z tą niesłychaną sumiennością i skrupulatnością, jakie wszelkie
jego poczynania w sztuce i w życiu jego prywatnym cechowały”.
Oczywiście w dalszej części książki Wyspiański to w
dużej mierze artysta secesji. Wykazano silne wzajemne powiązania ze sztuką
Niemca Otto Eckmanna, w szczególności w zakresie zdobnictwa książki. Omówiono
zainteresowanie Wyspiańskiego stylem ludowym, narodowym, ornamentyką luźno
związaną z haftem ludowym oraz sztuką japońską. Przytoczono i szerzej omówiono
pracę artysty przy wykonywaniu zdobień dwutygodnika poświęconego literaturze i
sztuce „Życie” wydawanym wespół ze Stanisławem Przybyszewskim oraz dwóch wydań
„Poezji” Lucjana Rydla.
Osobny rozdział poświęcono zilustrowaniu przez
Stanisława Wyspiańskiego „Iliady” Homera w parafrazie Słowackiego, która
ukazała się we Lwowie w 1903 r. nakładem księgarza Altenberga (Nie mylić z
wydawnictwem Radosława Kotarskiego!). Wydawnictwo to było o tyle ciekawe, że
ilustrowanie w ścisłym tego słowa znaczeniu oraz kultura starożytna nie była do
końca w kręgu zainteresowań Wyspiańskiego jako artysty – typografa.
W ostatniej części omawianej książki Wyspiański jawi
się jako twórca i projektant nowej czcionki polskiej. Wincenty Trojanowski,
którego praca o Wyspiańskim została przytoczona w książce Skierkowskiej
zapisał, że artysta miał zamiar „zebrać
możliwie jak największą ilość autografów wybitnych współczesnych naszych
pisarzów [pisownia oryginalna – AS], artystów
i uczonych i z zestawienia charakteru ich pisma wyciągnąć typ ogólny, a
następnie ten typ pisma przekształcić na formę liter, nadających się do
drukowania”. Niestety te karkołomne plany zostały przerwane przez śmierć
Wyspiańskiego. Niewątpliwie taki twór mógł być zachwycająco piękny i
oryginalny, ale też mógł być totalną klęską czcionkowską. Tego już żaden z
czytelników sie nie dowie.
Praca Elżbiety Skierkowskiej jest krótkim i bardzo
skondensowanym kompendium dotyczącym sztuki typograficznej Stanisława
Wyspiańskiego. Zawiera liczne czarno-białe (niestety) ilustracje
przedstawiające zarówno twórczość omawianego artysty jak i zdobnictwa książek w
wiekach wcześniejszych (dwa pierwsze rozdziały).
Kto nie chce zaprzątać sobie głowy czytaniem całej
książki, może zapoznać się z wyciągiem z niej zamieszczonym w „Encyklopedii
wiedzy o książce” wydanej również przez Ossolineum.
Opis książki:
Tytuł:
Wyspiański artysta książki,
Autor:
Elżbieta Skierkowska,
Wydawnictwo:
Ossolineum,
Seria:
Książki o książce,
Tom:
1/67,
Rok
wydania: 1960,
Wydanie:
pierwsze.
Bibliografia:
[1] Skierkowska, E.: Wyspiański artysta książki, Ossolineum, Wrocław, 1960.
[2] Encyklopedia
wiedzy o książce, praca zbiorowa, Ossolineum, Wrocław, 1971.
[3] Opracowanie własne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz