W dzisiejszym wpisie podejmę temat drugiej pozycji z serii Ossolineum „Książki o książce” pt. „Mikrofilm. Nowa postać książki” autorstwa Andrzeja Wyczańskiego. Drugie wydanie, którym dysponuję, zostało oddane do sprzedaży w 1972 r. w pierwszej szacie graficznej i liczy 252 strony.
Książka podzielona jest na pięć rozdziałów. W
pierwszym z nich omówiono początki i przedstawiono zarys historyczny techniki
mikrofilmowej. Z rozdziału tego można dowiedzieć się, że mikrofilm nie miał
wcale łatwej drogi do stania się powszechnie wykorzystywanym. „Dopiero pożar w 1904 r. biblioteki w
Turynie, gdzie spłonęły bezcenne zbiory, wywołała ze strony naukowców gwałtowne
żądanie masowego zakładania laboratoriów fotograficznych w bibliotekach i
archiwach oraz zorganizowanej akcji fotografowania najcenniejszych zabytków
piśmiennictwa” [1]. Kolejne powolne dekady rozwoju przyspieszyła
zdecydowanie druga wojna światowa i to, co pożoga tych lat zrobiła z
drogocennymi zabytkami piśmiennictwa.
W rozdziale tym autor również porządkuje definicję
mikrofilmu i stwierdza, że musi on posiadać następujące cechy:
„1. jest to zdjęcie wykonane metodą fotograficzną;
2. jest to
zdjęcie zmniejszone w stosunku do oryginału, i to tak dalece, że zasadniczo nie
można tekstu znajdującego się na nim odczytać bezpośrednio gołym okiem;
3. jest to
zdjęcie przedmiotu dwuwymiarowego, a więc przede wszystkim tekstu, choć
przedmiotem tym może być również rysunek, plan, mapa lub inny dokument;
4. występuje w
zasadzie w postaci filmu zwojowego”[1].
W kolejnym rozdziale omówione zostały zastosowania
mikrofilmu. Autor wymienia takie możliwości jak: notatka, uzupełnienie książki,
zabezpieczenie książki, publikacja, sposób przetwarzania i utrwalania danych w
gospodarce.
W tej części książki wskazano również, że pionierem
mikrofilmu w Polsce był historyk gospodarczy, profesor Uniwersytetu
Poznańskiego – Jan Rutkowski, który rozpoczął robić notatki z rękopisów
bibliotecznych metodą mikrofilmową.
Rozdział trzeci zawiera informacje dotyczące
dalszego rozwoju technik mikrofilmowych i im podobnych, tj.: mikrokarty,
mikrofiszki oraz – najpopularniejszej obecnie – kserografii.
W dwóch ostatnich częściach książki Wyczański omówił
sposób produkcji mikrofilmów oraz organizację laboratorium mikrofilmowego i
zbiorów mikrofilmowych w bibliotekach.
Przedstawiono w nich używane wówczas (lata 60. i
70.) aparaty do wykonywania zdjęć mikrofilmowych. Omówiono poszczególne etapy
tworzenia zbiorów mikrofilmowych z podaniem wszelkich szczegółów technicznych.
Książka może spodobać się czytelnikowi ze względu na
głębszą refleksję autora nad współczesnym jemu światem, która to obecnie
zapewne pogłębiła się w myśli o świecie pełnym przyspieszenia i wąskich
specjalizacji. Wyczański stwierdził: „Zagadnienie
odszukiwania potrzebnych wiadomości to cecha charakterystyczna rozwoju i
organizacji dzisiejszej wiedzy, współczesnej nauki. Dawny uczony był bardziej
wszechstronny, wiedza bowiem była znacznie mniejsza. Można było objąć szeroki
jej zakres, a wąska, w głąb sięgająca specjalizacja w ogóle w grę nie
wchodziła. Obecnie sytuacja zmieniła się radykalnie. Ilość nauk zwiększyła się niepomiernie.
Każda nauka podzieliła się na dziesiątki lub nawet setki specjalności, w
obrębie zaś każdej z nich już dziś można wytypować setki albo też tysiące
problemów badawczych”[1].
Praca Andrzeja Wyczańskiego jest swego rodzaju
kompendium wiedzy o technice mikrofilmowej. Nie mogę napisać, że książka mnie
zachwyciła, dlatego że mikrofilm nie jest w moim kręgu zainteresowań. Trudno mi
również ocenić wartość merytoryczną książki z bardzo prostego powodu – nie
miałam w swoim życiu często do czynienia z techniką mikrofilmowania.
Prawdopodobieństwo bliższej z nią styczności zanika z każdym dniem z powodu
rozpoczęcia przez biblioteki digitalizacji swoich zbiorów.
Tradycyjnie co do książek z serii „Książki o
książce”, kto nie ma siły na czytanie całości, może zapoznać się z wyciągiem z
niej zamieszczonym w „Encyklopedii wiedzy o książce” wydanej również przez
Ossolineum.
Opis książki:
Tytuł:
Mikrofilm. Nowa postać książki,
Autor:
Andrzej Wyczański,
Wydawnictwo:
Ossolineum,
Seria:
Książki o książce,
Tom:
2/67,
Rok
wydania: 1972,
Wydanie:
drugie (wydanie pierwsze z 1960 r.).
Bibliografia:
[1]
Wyczański, A.: Mikrofilm. Nowa postać
książki, Ossolineum, Wrocław, 1972.
[2]
Encyklopedia wiedzy o książce, praca
zbiorowa, Ossolineum, Wrocław, 1971.
[3]
Opracowanie własne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz